Mitzvas Ma’akah

כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך כי יפל הנפל ממנו” (כב ח‘).

א

אם העשה והלת מצוה אחת או תרתי

הנה מבואר לכאורה דנצטווינו בעשה ולת על עשיית המעקה, ושתי מצוות אלה כרוכים ירדו מן השמים וענין אחד הם, ולא נאמרו שתיהן אלא לעבור עליו בעשה ולת. 

אך באמת מצינו בדברי הראשונים דיא שאין שתי מצוות אלה שתי צדדים של מטבע אחת, ויש שעובר אדם על העשה ולא על הלאו ויש שעובר בלאו ולא בעשה.

ויסוד השאלה היא האם מצוות מעקה מתייחסת להסרת הסכנה בכל דרך שהיא, ואין המעקה בראש גגו אלא כמשל לעניני הסכנה הרבים הרובצים לפתחינו, או שמא אין בכלל אלא מה שבפרט, ואינו מקיים מצוה זו אלא בעשיית מעקה בראש הגג, ונחזי אנן בשאלה זו.

הנה כתב הרמבם בספר המצוות (עשין קפד): 

שצוונו להסיר המכשולים והסכנות מכל מושבינו. וזה שנבנה כותל סביב הגג וסביב הבורות והשיחין והדומה להם כדי שלא יפול המסתכן בהם או מהם, וכן המקומות המסוכנים והרעועים כולם יבנו ויתוקנו עד שיסור הרעוע והסכנה. והוא אמרו יתועשית מעקה לגגך. ולשון ספרי, ועשית מעקה מצות עשה. וכבר התבארו משפטי מצוה זו במסכת בבא קמא“.

ומפשטות לשונו משמע דאין המצוה במעקה בלבד, אלאלהסיר המכשולים והסכנות מכל מושבותינו“. ולכאורה משמע מזה דהוא הדין והוא הטעם בסולם רעוע וקיר הנוטה ליפול וכלב רע וכדודכל הני בכלל הסרת המכשולים והסכנות, וכך משמע גם מסוף דבריו דהמצוה לבנות ולתקן את הרעוע והמסוכן, ולפיז אין בין העשה והלת ולא כלום.

אך בדברי הסמק (מצוה קנב) מבואר דאין בכלל העשה אלא עשיית המעקה בלבד, דכתב לבאר למה מנה העשה והלת כשתי מצוות, דלפעמים יש עשה ללא הלת כגון במי שבנה מעקה ונפל [וככ התוסבקידושין (לד עא דה מעקה) דכיון שבנה מעקה אלא שאחכ נפל לא עבר בלא תשים דמים“, שהרי לא שם דמים עיש], ולפעמים יש לאו ולא עשה כגון בהעמיד סולם רעוע בביתו, הרי סולם רעוע לא עבר בעשה אלא בלאו.

ואכ לכאורה נחלקו הראשונים בשאלתנו זו.

ב

בין מניעת נפילות לשאר הסרת מכשולות ובעיקר שיטת הרמבם

אמנם לכאורה יש לטעון דהמצוה כוללת כל עניני הגידור למנוע נפילתם של בני האדם, אבל העובר תחת קיר רעוע או האוכל מאכל המסכנו לא עבר עלועשית מעקה לגגך“, דממ אין להעמיס על לשון התורה מה שאין בה, ואיך נאמר שעבר עלועשית מעקה לגגךכשאין כאן מעקה ואין כאן גג.

וכך נראה לכאורה אף מלשון החינוך (מצוה תקמו) שכתב וזל: 

להסיר המכשולים והנגפים מכל משכנותינו, ועל זה נאמר ועשית מעקה לגגך. והענין הוא שנבנה קיר סביב הגגות וסביב הבורות והשיחין ודומיהן כדי שלא תכשל בריה ליפול בהם או מהם, ובכלל מצוה זו לבנות ולתקן כל כותל וכל גדר שיהיה קרוב לבוא תקלה ממנו 

וכן בסוף דבריו: 

ועובר על זה ומניח גגו או בורו בלא מעקה ביטל עשה זה, וגם עבר על לאו דלא תשים דמים בביתך“.

הרי לן דאף שכתב בתחילת דבריו כעין לשון הרמבם דגדר המצוה בהסרת המכשולות, ממ נראה מהמשך דבריו דאין המצוה אלא במקום שיש בו חשש נפילה ונצטווינו למנוע חשש זה עי עשיית מעקה וגדר. וכיון שכן אין הכרח לעשות פלוגתא בין הרמבם והסמק, ולכוע אין בכלל מצות מעקה אלא מה שדומה למהות ענין המעקה שבגג, דהיינו גידור כל מקום שיש בו חשש נפילה כגון בורות ומערות וכדו‘. אך באמת נראה יותר מלשון הרמבם בסהמצ דמצוה זו כוללת את כל הסרת המכשולות כמבואר.

והנה עוד כתב הרמבם (בפיא בהלכות רוצח ושמירת הנפש הלכה ד‘): 

אחד הגג ואחד כל דבר שיש בו סכנה וראוי שיכשל בו אדם וימות כגון שהיתה לו באר או בור בחצירו בין שיש בהן מים בין שאין בהן מים חייב לעשות להן חוליה גבוהה עשרה טפחים או לעשות לה כסוי כדי שלא יפול בה אדם וימות. וכן כל מכשול שיש בו סכנת נפשות מצות עשה להסירו ולהשמר ממנו ולהזהר בדבר יפה יפה שנהשמר לך ושמור נפשך. ואם לא הסיר, והניח המכשולות המביאין לידי סכנה, ביטל מצות עשה ועבר על לא תשים דמים“. 

והמנחת חינוך (מצוה תקמו) דייק מלשון הרמבם דרק במעקה יש מצות עשה אבל בכל המכשולות אינם אלא עשה דהשמר לך ושמור נפשך מאד, וזה מתיישב עם מה שכתבנו בביאור שיטת החינוך.

אך כאמור לענד נראה יותר מן הסיפא שבדברי הרמבם דכל המכשולות הוי בכלל מצות העשה, שהרי כתבואם לא הסיר והניח המכשולות המביאין לידי סכנה ביטל מצות עשה ועבר על לא תשים דמים בביתך“. ונראה לכאורה דכונתו למצות עשה דמעקה, וכמש גם בהלכה גדאם הניח גגו ללא מעקה ביטל מצות עשה. וזה כונתו גם בהלכה ד‘, שהרי פתח הלכה זו וכתבאחד הגג ואחד כל דבר שיש בו סכנהכגון שהיתה לו באר או בורוכו‘, הרי שכרך בהלכה זו את הגגות הבורות וכדועם הסרת המכשולות ועל כולם כתב דעובר בעשה. 

וכך למדתי גם מביאור הגרא (חומ סימן תכז) דהנה השוע שם העתיק בסעיף ואת משכ הרמבם בהלכה ג‘, ובסעיף חאת מה שכתב הרמבם בהלכה ד‘, ובמה שכתב המחבר בסעיף חדאם לא הסיר המכשולות ביטל מצות עשה ועבר על לת, כתב הגרא (סק ז‘) “כמו שכתב בסעיף ו‘”. והיינו שפירש כונתו למצות עשיית המעקה. הרי לן דכל שלא הסיר סכנת נפשות אכן עבר על מצות המעקה.

ומה שכתבוכן כל מכשול שיש בו סכנת נפשות מצות עשה להסירו ולהשמר ממנו ולהזהר בדבר יפה יפה שנאמר השמר לך ושמור נפשך“. נראה כונתו דמלבד מצות עשה דמעקה ילפינן מקרא דהשמר לך שצריך להזהר בדבר יפה יפה, כיון שהתורה כפלה בענין זה מצות השמירה, ועוד דהזהירה תורה להשמר מאד, אך אף לולי מצותהשמר לךמצווה הוא על הסרת הסכנה גם מצד מצות מעקה כמבואר אף בדברי הרמבם בסהמצ כמבואר.

והדברים מתיישבים ביותר לפי מה שכתב הרמבן בחולין (בעב) דבקדשים דכתיב בהם מצות שימור לא אמרינן ספק טומאה ברהר טהור, דכיון דיש בהם מצות שימור מחמרינן טפי ולא מהני חזקה, וידוע מה שחידש בעל השואל ומשיב דבשימור מצת מצוה לא אזלינן בתר רוב דגדר השימור מוחלט הוא ולא מהני בירוב וחזקה (וביסוד דין זה עימנחת אשר שמות סימן ל‘), ולשון הרמבם מתיישב בדרך זה כמין חומר, דכיון דכתיבהשמר לך ושמור נפשךיש להזהר בדבר יפה יפה, ודוק.

ועש במנח שתמה בדברי הרמבם (בסוף הלכה ג‘) דאם בנה גג ללא מעקה ביטל מצות עשה, ולמה לא כתב לשיטתו דביטל שתי מצוות עשה, מצות עשיית המעקה ומצות השמר לך, והוכיח מזה דעכ לא עבר במצות מעקה. 

אמנם נראה דהרמבם סל דמצוה זו דהשמר לך מן המצוות הכלליות היא, דכיון שאין מקרא יוצא מידי פשוטו מתפרשת מצוה זו כמצוה כללית לחובה המוטלת על אדם מישראל לשמור גופו ונפשו מן הסכנות הגופניות והרוחניות, וכבר ידועה שיטת הרמבם דהמצוות הכלליות אינן מוגדרות כמצוות מסוימות הן במנין המצוות והן בדינים מסוימים, ומן הטעם הזה לא מנה הרמבם מצוה זו במנין המצוות, אך ממ כתב דלמדנו מפסוק זה על תוספת השמירה הנדרשת במקום סכנה ודוק בנל.

ועדיין צע בדרכו של הרמבם בכל עיקר הלכה זו.

ג

בדברי החזון איש

והנה לכאורה פשוט ביסוד מצות מעקה, דמחשש נפילה נצטווינו לעשות מעקה בראש הגג, ומניעת הסכנה היא מהות מצוה זו, ואין זה בכלל טעמא דקרא, דמקרא מלא דיבר הכתובכי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך כי יפל הנפל ממנו“.

ויש לתמוה אכ במה שמצינו גהלכות פסוקות דכל שאין בו דין בית אינו בכלל מצות מעקה: 

א. בחולין (קלו עא) דרשו חזל למעט בתי כנסיות ובתי מדרשות. 

ב. בסוכה (געא) חידשו דבית שאין בו דעל דפטור ממעקה. 

ג. בבק (נא עא) מבואר דבית שאין תוכו עשרה טפחים אין גגו חייב במעקה. 

ויסוד כל הלכות אלה, דכל שאינו בית אין בו חיוב מעקה. אך מכיון שנתבאר דמצות מעקה משום מניעת סכנה היא, לכאורה כל זה תימה, וכי גרעו גגות אלה מבורות שיחין ומערות שהם בכלל מצוה זו, וביותר קשה אם אכן שיטת הרמבם דכל המכשולות אף הן בכלל מצות מעקה.

וכתב בזה החזון איש (חומ ליקוטים סימן יח אות ב‘): 

ונראה דכל גג אינו בכלל המכשולות שאין היזיקו מצוי כל כך, שהעומד על גג זכור בטבעו להזהר וגם הוא מנהגו של עולם, וכמו שמותר לעלות באילן ומותר לעלות לבנות הגגין והעליות בלא מעקה סביביו, וכדאמר (במ קיב עא) ‘מפני מה עלה זה בכבש ונתלה באילן ומסר אע למיתהכו‘, אלא שבגג בית דירה חדשה תורה מצות מעקה ולהקפיד על סכנת הנופל, ובזה צריכים לתנאי בית, תוכו י‘, ודעל ד‘, שידור שם אדם, אבל המשתמש על הגג שאין תחתיו דירה לא חייבה תורה מעקה והוי בכל פעם שעולה כעולה באילן“.

ויש שהבינו מתוך דברי החזון איש, דמצות מעקה לא משום סכנה היא אלא מעין גזהכ. אך ברור שאין זה כונתו, ופשטיה דקרא ברור דמשום הסכנה נצטווינו לעשות מעקה, אלא דממ דין מסוים הוא, ולולי שנצטווינו בעשיית המעקה היה מקום לדון דכיון דכל העולה לגג ומשתמש בו ער לסכנת הנפילה דרכו להזהר, אלא שחידשה תורה לחוש לסכנה ממ, ועוד דלא ימלט שברבות הימים יפול הנופל מתוך תמידיות השימוש בגגות וכמש החזוא שם בהמשך דבריו:

ויל בדרך קצרה דכשאנו עומדין על עלייחידית אין חושבין הדבר לסכנה, רק כשהנידון על התמידית נחשב לסכנה. ובבור שאי אפשר להזהיר הוא שאלה תמידית בטבעה. אבל בגג שהעולה יודע להיזהר אין כאן ענין תמידי רק כל העולה נשאל אם יעלה, וחידשה תורה למחשב לגבי בעלים כענין תמידי ולחייבו להסיר מכשול“. 

וממ ברור ופשוט דמצות מעקה משום סכנה היא.

ובאמת נראה בתוספת נופך, דמצד החיוב להמנע מסכנה שלמדנו מהשמר לך וכו‘”, לא נאסר דבר כאשר ביד האדם להשמר בו ולהוציא עצמו מן הסכנה, וכל הדוגמאות שמצינו שנאסרו משום סכנה אינם אלא סכנה שאין ביד האדם להמלט ממנה כנפילת החומה, התמוטטות סולם רעוע, ארס הנחש כגילוי וכדו‘, אבל העולה לגג בידו להשמר מנפילה, ובכהג לא מצינו איסור להסתכן ומטעם זה מותר לעלות באילן, ומשום כך נראה דמצות מעקה על הבית היא ואינה איסור על הגברא, דמצד הגברא מותר להשתמש בגג כשם שמותר לעלות באילן ולטייל סמוך לגדת הנהר, ולהשמר מן הנפילה, אלא שדין תורה לחייב את בעל הבית בעשיית המעקה, אבל בבורות וכדויש סכנה שיפול אדם מבלי לשים לב שיש בור בשדה ומשום כך סכנתו מרובה, ודוק בכז.

אך ממ לפי הבנת החזוא מסתבר טפי דמצוה זו מסוימת היא ואין שאר המכשולות בכלל, אף שיש לדון דקו הדברים ומה אם בסכנה שדרך להזהר בה נצטווינו במעקה קו במכשול שיש בו סכנה גמורה, ממ נראה יותר דמצוה מסוימת היא בבית, ודוק בכז.

ד

בורות ושיחין

והנה בספרי דרשו לרבות בורות שיחין ומערות, ובדברי הרמבם (שם) מבואר דאף בהן צריך מעקה עשרה טפחים, אך הסמג (מצות עשה עט) כתב דבהני סגי בגדר של גטפחים עיש.

והחזוא שם כתב בביאור שיטת הסמג: 

ודעת הסמג דבורות סגי בגט. ונראה דמפרש דלא מרבינן אלא לסלק היזיקו כפי אומד הדעת, וסגי בגט. ולפז נראה דלא מרבינן אלא ללאו ולא לעשה. אבל מעקה שבתורה מתפרשת מחיצה וסתם מחיצה יט. ולפז יל דכל זה שחדשה תורה בבית הוא מחיצה של יט, ואפשר לפז דגם ביהכנ ובית שאין בו דעד וכיוב מן הגגין הפטורין צריך מיהא לעשות גט לסלק היזיקא. אבל דעת הרמ דגם מעקת הבור יט ולדעת רמ לא מצינו שיעור גט, ולא אתפרש מה פירש הרמ בספרי שאמרו בית מעגלו גט“.

ויש נפמ לפי דבריו לגבי ברכת המצוה, דהלא שיטת הרמבם (פיא מהלברכות הח) דמברכין על עשיית המעקה, אך פשוט דאין מברכין אלא על מצות עשה ולא על הלאוין, ואכ לשיטת הרמבם יברכו גם על גידור הבורות והשיחין כיון שגם הם בכלל מצות העשה, אבל לשיטת הסמג דאין אלה בכלל העשה ולא נצטווינו בהם אלא משום הלאו לא יברכו עליהם.

וכבר נחלקו האחרונים בשאלה זו, דבמעשה רב (סימן ק‘) מבואר דעת הגרא דמברכין אף על הבורות, אבל בחיי אדם (כלל טו סעיף כד) כתב דאין מברכין על הבורות כיון שאין בהם אלא לאו ולא עשה, ולפי המבואר נראה דשאלה זו תלויה במחלוקת בין הרמבם והסמג.

אך לולד החזוא היה נראה דזה פשיטא דיש בבורות ושיחין מצות מעקה, דהלא מקור הלכה זו בספרי, ושם דרשו: 

ועשית מעקה לגגך, אין לי אלא גג מנין לרבות בורות ושיחין ומערות ונעיצים, תל לא תשים דמים בביתך, אם כן למה נאמר גג, פרט לכבש“. 

ואתל דלא נתרבו בורות וכואלא ללאו ולא לעשה, אין מובן בשאלת הספריאכ למה נאמר גג“, והלא באמת אין מצות עשה אלא בגג ולא בבורות, ועכ דאין לחלק בזה בין עשה ללת והבורות והדומה להן נתרבו לעשה ולת. והסמג הרי העתיק ברייתא זו מן הספרי, וגם משכ דבבורות צריך מעקה גטפחים מקורו בספרי שם, וזל הסמג בשם הספריכמה הוא מקום מעגלו פרוש גובהו, בבור שלשה טפחים ובבית עשרה טפחים“, וכיון שהוכחנו דעת הספרי דגם בורות נתרבו למצות עשה עכ אין זה סתירה למה דשאני בור מגג לגבי שיעור המעקה.

וביאור הדבר דשיעור עשרה טפחים לאו הלכתא הוא, אלא שכך שיערו חכמים דרק עי מעקה עשרה טפחים תוסר הסכנה, ומשום כך נתחדש בספרי דרק בגג אמרו שצריך יטפחים שסכנתו קרובה וגדולה מן הבורות שבדרך כלל אינם עמוקים ככ ואינם קרובים לעיקר מקום שימוש בני האדם, ומשום כך בהיכר בעלמא דגטפחים סגי, אף שגם בבורות יש מצע דמעקה, כך נלענד בביאור סוגיה זו.

והנה כתב המנח (שם) דשיעור מעקה בעשרה טפחים שוחקות, שהרי בעירובין (געב) מבואר דלחומרא צריך טפחים שוחקות, אך בעמק ברכה (בענין מעקה עמוד לג) נקט דרק במה שיש בו שיעור טפח צריך טפח שוחק, משאכ במעקה שאין בו גדר שיעור אלא אומדן חכמים דבשיעור זה תו ליכא סכנה, ואכ מנל להחמיר בזה. ולענד מסתבר כדברי העמק ברכה כמבואר.

ה

ברכת המעקה

כתב הרמבם (בפיא מהלכות ברכות הלכה ח‘): 

אם עשה מעקה מברך משעת עשייה אקבו לעשות מעקה“. 

ובשאילתות (שאילתא קכה) איתאאקבו על מצות מעקה“. 

אמנם הלכה זו לא הועתקה בשלחן ערוך, ומדשתקו רבנן שמ לא ניחא להו, ואפשר דסל לשוע דאין מברכין על מצוה זו לפי מה שכתב בשות רבי בנימין זאב (סימן סז) שאין מברכים על המצוות השכליות שבין אדם לחבירו שגם הנכרים מקפידים בהם, ואין ראוי לברך אלא על מצוות שבין אדם למקום עיש. 

ואף שהגרעקא בשוע שם הביא את דברי הרמבם, ראיתי בשדה חמד מערכת ברכות (אסיפת דינים סימן אאות טז) שהביא בשם עמודי אש דאכן דעת השוע שאין לברך על מצוה זו, וכדעת ספר הרוקח (בסימן שסו), אך מסקנת השדח דכיון דרוב האחרונים נקטו בפשטות שיש לברך על מצוה זו וכה בשאילתות, כן ראוי לנהוג.

אמנם באמת כתב הכסמ (שם בהלכה א‘) שגם לדעת הרמבם אין מברכין על מצוה שבין אדם לחבירוכגון מצות צדקהוזה כונת הרמבם שםוכל מצות עשה שבין אדם למקוםמברך עליה“, ועכ צל דמצות מעקה מוגדרת כמצוה שבין אדם למקום, כיון שאינו נותן דבר מה לחבירו, ממ לסברת הגרבז הנל לכאורה אין מברכין על מצוה זו, וצע.

והנה בהלכה דשם כתב הרמבם דאין מברכין על נטילת ידים במים אחרונים דאינה אלא משום הסכנה, והפרי מגדים (בפתיחה להלכות נטילת ידים) הקשה מאי שנא ממעקה דאינה אלא משום סכנה ומברכין עליה, ותירץ: 

וצל במעקה אעפ שהיא משום סכנה אינו בבירור שמא יארע שיפול הנופל והוי מצות עשה משום הכי מברכין עליו משאכ היכא דשכיח וברי היזיקא“. 

ודבריו דומין לדברי החזוא הנל (אות ג‘) דבגג אין סכנה גמורה. אמנם עש בפמג ששוב כתב לחלק בין מצוה דאורייתא דמברכין עליה בכל ענין, למצוה דרבנן דאם אין בה אלא מניעת הסכנה אין לברך עליה, וכך נראה פשוט.

והנה כתב החתס (בשות אוח סימן נב) דפשוט בעיניו דשעת הברכה על עשיית המעקה היא במכוש אחרון בשעה שכבר אין יכול ליפול ממנו, וכל עוד לא גמר את כל המעקה לא קיים מצוה, אך השדח שם כתב דמדברי כל הפוסקים משמע דמברכין לפני תחילת בנינו ככל המצוות שמברך עליהן עובר לעשייתן. 

אך באמת מסתבר כדברי החתס דכיון דיש כמה עניני הפסק במשך בנין המעקה ובדרך כלל עוברים ימים מתחילת בנינו עד השלמתו, ואכ איך יברך ויפסיק כמה פעמים לפני גמר המצוה ולכאורה הוי ברכה לבטלה, ובדיעבד הרי ודאי מסתבר דכל עוד לא גמר את כל המעקה עדיין עובר לעשייתו כדמצינו לגבי כוכ מצוות, ומשום כך לכאורה מסתבר כדברי החתס.

ו

לדור בבית שאין בו מעקה

הנה יש לעיין אם מותר לגור בבית שאין בו מעקה, ולכאורה פשוט שאסור כשם שאסור ליכנס לחורבה מחשש קריסה ואסור לעבור תחת קיר נטוי מחשש נפילה, כמוכ בבית שאין בו מעקה. 

אך לפי משכ הפמג והחזוא דבאמת אין סכנה גמורה בגג בית שרגילין להיזהר בו, אלא דממ ציותה תורה בעולת על עשיית מעקה, אפשר דאין איסור לדור בבית כל עוד לא עשה מעקה. ובפרט לפי משכ התוסוהסמק (עיין לעיל אות א‘) דאם עשה מעקה ונפל אינו עובר בלא תשים דמים בביתך“, דאין כאן שימת דמים אלא בבונה בית ואינו עושה מעקה, הרי דאין האיסור במה שאין מעקה בגגו אלא במה שבונה גג ללא מעקה.

והחזוא שם כתב בתוד דלא אסרה תורה לדור בבית ללא מעקה, אך ראיתי להגאון הנציב שכתב בהעמק שאלה על השאילתות (שאילתא קכו) וכן בהעמק דבר לפרשתנו דאסור לדור בבית שאין בו מעקה, ופירש כך את דברי הספריכי תבנה בית חדש בשעת חידושו עשה מעקה“, וקמל דאסור לדור בבית כל עוד אין בו מעקה, ואין הכרח בדבריו.

אמנם להדיא מבואר במרדכי (מנחות סימן תקמד) שכתב בשם הרי דכאשר אין בידו להטיל ציצית כגון בשבת מותר ללבוש דכנפות בלי ציצית כיון שאין איסור ללבוש דכנפות בלי ציצית אלא מצוה להטיל בו ציציתוכן במזוזה ובמעקהעיש.

ובשות מהרח אור זרוע (סימן סא) הביא דברי הרי ושוב דחה ראית הרי ממעקה ומזוזה וזל: 

וכן נראה דדמי לעשיית מעקה ומזוזה. דלא אשכחנא שיצא אדם מביתו עד שיעשה מעקה ומזוזה. ויש לדחות דהכי נמי לא אשכחנא שיהא אסור לכנוס בלא מעקה ומזוזה, מה שאין כן בהעטפת טלית בלא ציצית. הלכך אין לדמותו למזוזה ומעקה“. 

אך ממ מדברי שניהם נלמד דאין איסור לדור בבית שאין בו מעקה, ודוק בזה.

אך באמת נתקשיתי עד מאד בהבנת דברי הראשונים בזה, דהלא לכאורה שאני מעקה מציצית ומזוזה שאינם אלא מצות עשה, ובמצע אם אין בידו לקיימה אין כאן שמץ עוון, משאכ מעקה דהוי לאו ואיך מותר לו לעבור בלאו בכל שעה. אמנם לפי משכ התוסוהסמק יש נפמ אם נפל המעקה דאז אינו צריך לעזוב את ביתו אבל אסור לו ליכנס לכתחילה לבית שאין בו מעקה דבכהג עובר בלאו.

ועוד נתקשיתי בזה לפי מה שכתבתי במנחת אשר במדבר (סימן לד אות ד‘)  ליישב קושיית הגרש איגר מאי שנא ציצית שמותר לו ללבוש בגד אף שבכך הוא מבטל מצות ציצית מכיסוי הדם שאסור לו לשחוט כשאין לו עפר לכסות (כמבואר בביצה חעא ובשוע יוד סימן כח), וביארתי דרק במצוות שבגברא שכל ענינם בעצם המעשים מותר ליצור מצב שבו יבטל מצוה באונס, משאכ בכיסוי הדם שעיקרו בחפצא שעצם המציאות שדם שחיטה שפוך על פני השדה ואין קובר הוא נגד רצון התורה, בכהג אסור ליצור מצב שבו רצון התורה מתבטל, עיש היטב. 

ולפיז נראה דשאני ציצית ומזוזה שענינם בגברא, ממעקה שכל ענינו במניעת הסכנה ומסתבר דבודאי אסור לו ליצור מצב שבו יש סכנה ואין בידו להסירה עי עשיית המעקה, ומשוכ נראה כשיטת הנציב ולא מטעמיה.

ודוק בכז כי קצרתי.

ובגוף השאלה לגבי מזוזה עיין בפתחי תשובה (יוד סירפה סקא) ובשות אבני נזר (יוד סימן שפא) שנקטו שאסור לדור בבית שאין בו מזוזה, עיש.

אך לגבי ציצית נפסק להדיא בשוע (אוח סימן יג) כשיטת הרי, וצע.


 כי תצא למלחמה על אויבך

כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו ה’ אלקיך בידך” (כ”א י’).

וע”ד כי תצא למלחמה על אוביך דא איהו יצה”ר דאנן צריכין למיפק לקבליה במלין דאורייתא ולקטרגא ליה וכדין יתמסר בידא דב”נ כמה דאתמר ונתנו ה’ אלהיך בידך ושבית שביו. א”ר שמעון ווי על דא ווי ע”ד תחת עבד כי ימלוך ונבל כי ישבע לחם [שם ל’] דהא יצר הטוב אשתבאי בידיה ואיהו מלך עליה. אשת יפת תאר דא היא נשמתא כד”א [שם ל”א] אשה יראת ה’ היא תתהלל. דהא בכל יומא ויומא אינון סיען ומנהיגין דנשמתין ואינון סיען ומנהיגין דיצר הרע אינון בקטרוגא [דף צ”ו ע”ב] תדירא מקטרגין אלין באלין וכל שייפין דגופא בצערא בינייהו בין נשמתא ובין יצה”ר” (זוהר חדש פרשת כי תצא דף צו ע”א).

הרי לן מדברי הזוהר דמלחמה זו רמז יש בה למלחמת היצר, שהיא הגדולה והקשה שבכל המלחמות וכדברי החובת הלבבות (שער יחוד המעשה פרק ה‘) דגבורי חיל חזרו משדה הקרב ופגע בהם חכם אחד ואמר להם חושבים אתם שחוזרים הנכם ממלחמה גדולה ולא היא, ממלחמה קטנה חזרתם ולמלחמה גדולה אתם נכנסים שהיא מלחמת היצר.

ולמה מלחמה זו גדולה היא מכל המלחמות, כי במלחמה שבין אומה לאומה, בין עם לעם, צבא מול צבא, לפעמים ארוכה ולפעמים קצרה, מטבע הדברים שבשלב כלשהו יש בה הכרעה, זה המנצח וזה המובס, אבל במלחמת היצר אמרו חזל (אבות בד‘) אל תאמין בעצמך עד יום מותך, שהרי יוחנן כהן גדול שימש בכהונה גדולה שמונים שנה ולבסוף נעשה צדוקי, הרי שעד זיבולא בתרייתא יצר הרע אורב לפתחנו ללכדנו ברשתו ולהוריד שיבתנו שאולה, ולכן גדולה מלחמה זו וקשה מכל המלחמות שבעולם.

וזה לעומת זה עלינו ללחום בו ולשבור את כחו עד יום המות, וכדבריהם זלזאת התורה אדם כי ימות באהל אפילו בשעת מיתה תהא עוסק בתורה” (שבת פג עב), ועי עסק התורה עד הרגע האחרון יש בידנו להנצל מרשת הרשע של השטן.

ואפשר דמזה הטעם נהגו לומר בימי אלול בכל יום את המזמור (תהלים כז) “לדוד האורי וישעיאם תקום עלי מלחמה בזאת אני בוטח“, וגם מלחמה זו מלחמת היצר הוא, וכך אמרו חזל (מדרש תהלים) “בזאת אני בוטח, דכתיב זאת התורה אדם כי ימות באהל“, רק על ידי דבקות בתורה עד שעת המיתה בטוחים אנו להנצל מיצר הרע האורב לנו עד יום המות.

ובמלחמה זו אין ביד האדם קרוץ מחומר לנצח בדרך הטבע את היצר הרע שהוא מלאך המות והוא השטן, אלמלא הקבה עוזרו, וכך אמרו חזל (קידושין לעב) “אמר רש בן לוי יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו שנאמר צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו ואלמלא הקבה עוזרו אין יכול לו שנאמר אלהים לא יעזבנו בידו“, וכך אמרו עוד (שבת קד עא) “בא לטהר מסייעין לו, בא לטמא פותחין לו“, גם מי שבא לטמא פותחין לו את שערי הטומאה ומאפשרים לו ליכנס, דהלא מלך כל הארץ נתן ביד האדם לבחור בטוב וברע, ומדויל ידו משתלם ליה, אך הבא לטהר לא זו בלבד שפותחין לו אלא אף מסייעין לו, דמדה טובה מרובה ממדת פורענות חמש מאות פעמים (סוטה יא עא).

וזה שכתובכי תצא למלחמה על אויביךונתנו האלקיך בידך” , אין אתה צריך אלא לצאת למלחמה, ואם כך תעשה באמת ובתמים, בכל הכח והעוז, מובטח לך שיתננו הקבה בידך.

ב

הנה ידענו מה שאמרו חזל (ברכות העא) דגעצות יש במלחמת היצר, יעסוק בתורה, יקרא קריאת שמע, ויזכיר לו יום המיתה, ויש לתמוה אפוא, דהלא יש בינינו רבים שעוסקים בתורה כל היום כולו, וגם מדקדקים לקרוא קריאת שמע לא רק פעמיים ביום כמצות התורהבשכבך ובקומךאלא מקדימים לקרוא לפני תפילת השחר, ומאחרים שוב לקרוא קרש שעל המטה, וגם זוכרים יום המיתה בכל יום ויום, ואעפכ אינם מלאים מצוות כרימון אלא חלילה להיפך.

אך באמת פתרון חידה זו פשוט בתכלית דהלא כך תחילת מאמרם של חזל שם בברכותלעולם ירגיז אדם יצר הטוב על יצר הרע, נצחו מוטב, לא נצחו יעסוק בתורהוכוורשי שם כתב בפשטות סגנונו ונועם לשונושיעשה מלחמה עם יצר הרע“, כל העצות הללו אינם אלא כלי זיין במלחמה, אך כשאינו יוצא לקרב איך יצפה לנצחון אם לא ילחם מה יועילו כלי מלחמה, אם אינו מרגיז יצהט על יצהר לא יועילו ולא יצילו לא תורה, לא קריש, ולא יום המיתה.

ג

והנה אמרו חזל (שם ברכות העא) “אמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש: לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע, שנאמר (תהלים ד‘) רגזו ואל תחטאו. אם נצחומוטב, ואם לאויעסוק בתורה, שנאמר: אמרו בלבבכם; אם נצחומוטב, ואם לאויקרא קריאת שמע, שנאמר: על משכבכם; אם נצחומוטב, ואם לאויזכור לו יום המיתה, שנאמר: ודמו סלה“.

ומשמע מדבריהם דיש כמה וכמה עצות להתגבר על יצר הרע. הראשונה הוא תלמוד תורה, ולמעלה ממנה קרש, שהרי מדבריהם מבואר דאם לא ניצח את יצר הרע עי תורה עדיין יש מקום להלחם בו עי קרש. ואם לא ניצחו אף עי קרש יש תקנה לאחריתו עי שיזכיר לו יום המיתה.

ויש לתמוה בזה ממה שאמרו בקידושין (לעב) “כך הקדוש ברוך הוא אמר להם לישראל: בני, בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין, ואם אתם עוסקים בתורהאין אתם נמסרים בידו, שנאמר: (בראשית ד‘) הלא אם תטיב שאת, ואם אין אתם עוסקין בתורהאתם נמסרים בידו, שנא‘: לפתח חטאת רובץ, ולא עוד, אלא שכל משאו ומתנו בך, שנאמר: ואליך תשוקתו, ואם אתה רוצה אתה מושל בו, שנאמר: ואתה תמשל בו“. ומדבריהם אלה משמע שאין לך כל תבלין נגד יצהר אלא תורה לבדה, ואין זולתה.

ונראה בזה דאכן כך, אין לך תבלין נגד יצהר אלא תורה לבדה ואין בלתה. אך אם למד אדם תורה ועדיין יצרו מתגבר עליו סימן הוא שכלל אינו יודע תורה מהי וכיצד יש לעסוק בה. ושמא יש בו תורה ואין בו יראת שמים, וכבר אמרו חכמים (יבמות קט עב) “דתניא, רבי יוסי אומר: כל האומר אין לו תורהאין לו תורה; פשיטא! אלא כל האומר אין לו אלא תורהאין לו אלא תורה; הא נמי פשיטא! אלא דאפילו תורה אין לו“, וברשי שםאפילו תורהאפישכר לימוד אין לו“. הרי שאין כל חשיבות ואין כל ענין בתלמוד תורה אם תורה זו אין בה יראת שמים וקבלת עול מצוות, ולא זו בלבד שאין אדם זה יוצא ידי חובתו וממלא את יעודו בשמירת המצוות, אלא אף זכות תת ושכרה אין בידו. וכך דקדק רשי מתוך לשונם אפילו תורה אין לו.

ומשוכ אמרו שאם לא ניצח את יצרו הרע עי תורה יקרא קרש ויקבל על עצמו עול מלכות שמים ויחזור לתלמודו, דאין קריאת השמע עצה חלופית במקום התורה אלא השלמה לתת כמבואר.

ואם קרא קרש ולמד תורה ועדיין לא ניצח את יצר הרע הרי בהכרח שעדיין יש חסר במהות תלמודו. שהרי עוד אמרו חזל (אבות גיז) אם אין דרך ארץ אין תורה“. הרי שגם במידות טובות קבעו חזל שאם אין האדם נוהג בדרך ארץ אין תורה. ועיין בלשונו הזהב של רבינו יונה החסיד (בפירושו שם) “שצריך תחלה לתקן את עצמו במדות. ובזה תשכון התורה עליו שאיננה שוכנת לעולם בגוף שאינו בעל מדות טובות“. הרי לן שללא תיקון המידות אין תורה.

ועוד דשמא מלוכלך הוא בעון ופשע, ועליו נאמר (תהלים נטז) “ולרשע אמר אלהים מה לך לספר חקי ותשא בריתי עלי פיךואין להקבה נחת רוח בתורתו חו.

ומשום כך אמרו דאם קרא קרש וקיבל עליו עול מלכות שמים ועסק בתורה ואעפכ לא נצח את היצר הרע ולא שבר את כחו יזכיר לו יום המיתה, ומטבעה של זכרון זו להביא על האדם רוח ענוה ושפלות ורוח תשובה וכמששוב יום אחד לפני מיתתך ” (אבות פרק במשנה י‘).

ואם כך יעשה יקרא קרש ויזכיר לו יום המיתה אז מובטח לו שעי תלמוד תורה ינצח את יצרו הרע, ועליו אמרו הקבה בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין.

ד

 יודע כל מי שבקי בתורת המלחמה שכדי לנצח בה ולנחול עטרת נצחון לא די להלחם ולהכריע את חילות האויב, אלא צריך גם ובעיקר לפגוע במקור כחו ובעצם יכולתו לעמוד במלחמה, על כן צבאות פוגעים בעורף האויב, בתחנות כח, מאגרי דלק, מפעלי תעשיה, דרכי תחבורה, ושדות תעופה, כי ללא כל אלה אין ביד אומה לעמוד במלחמה ממושכת. ומלכותא דרקיעא מעין מלכותא דארעא, ומלחמת היצר מעין מלחמות אש וגפרית, אי אפשר לנצח במלחמה נגד יצר הרע אם אך ורק נלחם בו באופן ישיר כאשר הוא בא להסית אותנו לדבר עבירה, אלא צריך להלחם במקור כחו, דהיינו המדות הרעות ותאוות הלב (ועין שנות אליהו להגרא ברכות פרק טמשנה הדתאוות הלב הן הם היצר הרע), דכל העבירות שבין אדם לחבירו שרשן בהקנאה והכבוד וכל העבירות שבין אדם למקום מקורם בתאוות הלב, ונגד אלה צריך להלחם ורק כך אפשר לנצח את היצר הרע.

 הוא שאמרו חכמים הקנאה והתאוה והכבוד מעבירין את האדם מן העולם (אבות דכא), וכנגדן אמרו כל שיש בו עין טובה = כנגד הקנאה, רוח נמוכה = כנגד הכבוד, ונפש שפלה = כנגד התאוה, מתלמידיו של אברהם אבינו הוא, כי אברהם אבינו הוא זה שהכניע והכריע לגמרי את היצר הרע, וכמו שאמרו בירושלמי (סוטה דף כה עא פה מה) “אין לך חביב אלא פרוש מאהבה כאברהם, אברהם עשה יצר הרע טובאבל דוד לא היה יכול לו והרגו בלבבוהרי שאברהם הוא העליון והנעלה במלחמת היצר ותלמידיו הם אלה שיודעים להלחם מלחמה קשה זו כדבעי, עיש ודוק.

Published September 7, 2022 - 8:44